Speciale om Wilgart cap customization

By Silas Gärtner the 17. November 2017

Wilgart skriver i disse måneder speciale omkring customization af kasketter. Vi har testet en prototype i to butikker, og med ny viden fra vores brugere, samt interviews med butiksindehavere, bevæger projektet sig nu i en helt anden retning en forventet.

 

Læs om vores indsigter:

1. Det er en væsentlig indsigt fra min rolle som virksomhedsejer, at der er stor forskel på hvor meget rådgivning, den enkelte har brug for under designprocessen af en håndlavet kasket. Nogle ønsker blot at udskifte et enkelt element, f.eks. en rød skygge frem for en brun. Andre starter med at vurdere alle muligheder, eller lader sig inspirere undervejs.

 

2. Online køb giver høj usikkerhed omkring pasform, desuden afskærer onlinehandel taktile og gode visuelle oplevelser af kasketten. Et tab som selv jeg, ville have svært ved at acceptere, specielt hvis jeg selv skulle træffe valg omkring design. Derfor vil vi gå væk fra vores tidligere online værktøj, hvor designprocessen udelukkende foregår på nettet. (Se værktøj her www.wilgart.dk/customize-cap/)

Picture of page where Wilgart offers online customization of headwear

3. De fleste af Wilgarts kasketter nummereret. Wilgart giver nummer efter hvilket år kasketten er produceret i danmark, dvs. at første kasket der laves i januar får nummeret ét, derefter følger to, tre, o.s.v. Hver kasket er et eksklusivt unikum, og er inspireret af vin som også har en årgang, samt nummererede værker inden for bl.a. kunst. Det er vores vurdering at en made-to-measure cap er værdsat ikke mindst for dens unikke design, hvor kunden selv vælger stof og detaljer.

 

Målet med projektet er at forbedre oplevelsen at customize sin egen kasket. Tidligere troede vi at vores kunder selvstændigt ville håndtere design, viser det sig nu, at forløbet skal kunne tilpasse sig den enkeltes individuelle behov for support til f.eks. designbeslutninger og pasform. Hos Wilgart arbejder vi iterativt, og er allerede nu i gang med udformningen af et ny koncept, hvor man kan tilpasse hatten efter eget ønske, under kyndig vejledning af en kasketmager. Ligesom det ind til videre altid har været tilfældet i Wilgarts kasket værksted. Vi vil gøre kunderejsen mere attraktiv, og sørge for at customization bliver en god oplevelse for kunden.

 

Design processen

Til projektet benytter vi Double Diamond modellen kendt fra Design Thinking. Modellen viser hvordan divergente og konvergente faser er centralt for en designproces, desuden skelnes der i de to diamanter mellem hvad der er problemet/fænomenet, og hvad der skal være løsningen/resultatet.

The Double Diamond (Design Council, 2005)

Følg med i projektet på vores hjemmeside, og hold øje med hvordan Wilgart custom made headwear  kommer til at se ud i fremtiden.